4.4.2014

Yksilöllisen oppimisen kokeilu

Edessä on kevään viimeinen jakso, jossa opetustunteja tulee kaikenlaisen koulun muun ohjelman takia poikkeuksellisen vähän, tulossa 34 opiskelijan ryhmä psykologian ensimmäiselle syventävälle kurssille ja tunnit iltapäivän viimeisiä ja aamutunteja - siinä on katastrofin ainekset kasassa. Samalla siinä on hyvä syy ottaa oikein kunnon riski ja kokeilla rakentaa koko kurssi ihan toisin Pekka Peuran innoittamana siitä huolimatta, etten pystynyt edellisen jakson aikana valmistelemaan asioita niin kuin olisin halunnut ja aikaa on olemattoman vähän tarpeeseen nähden.

Tällainen tuli ulos ahdingossa tehdyn pikaisen luomisprosessin lopputuloksena

  • Kukin opiskelee omalla tavallaan, omassa aikataulussaan ja itse oppimistaan arvioiden. Kurssiarvosana perustuu puhtaasti itsearviointiin.
  • Moodle aktiiviseen käyttöön kurssin kotipesäksi.
  • Diaesityksistä minivideoita opiskelijoiden katsottavaksi (jos vain ehdin tehdä!) tai oppimispoluiksi muokattuja paketteja, joissa teoriatiivistelmät, videolinkit netin englanninkieliseen aarteistoon, pohdintatehtävät ja muut aineistolinkit vuorottelevat.
  • Kurssin "kartta" - kaikki teoria yhdessä kaaviossa Cacoossa
  • Tehtäviä tentti-työkalulla vastauksineen (ehdinköhän ja osaankohan tehdä niitä tarpeeksi?) tai tehtävä-työkalulla vapaamuotoisempien tuotosten palautteluun. Tehtävissä jotenkin eroteltuna ihan perustehtävät ja syventävät tehtävät. Lisäksi painotetaan sitä, että kaiken ei aina tarvitse olla tekstiä.
  • "Tarrataulu" opiskelijoiden etenemisen seuraamiseksi ja pienen pelillisyyden luojaksi (eihän tämä nyt mitään oikeaa pelillisyyttä ole)
  • Opiskelijoille kurssin alussa käteen vihkonen, jossa on
    • Kurssin sisällöt palasteltuna ja viitteellinen aikataulusuositus
    • Itsearvioinnissa kurssin lopussa käytettävät kysymykset näkyvissä (itsearviointi näkyvissä myös Moodlessa kurssin alusta alkaen)
    • Kurssin pakolliset tehtävät
      • Ryhmissä vähitellen kurssin aikana "kummilapsityö"
      • Kaksi esseetä opettajan kommentoitaviksi
      • Vähintään yksi luokan ulkopuolella tapahtuva haastattelu tai tutkimustehtävä
      • Itsearvioinnin tekeminen kurssin lopussa

Vihkosen lisäksi ensimmäisellä tunnilla esitellään ideoita ja suosituksia erilaisista opiskelun tavoista
  • Yhdessä tai yksin - hyödynnä kavereita, koska heidän kanssaan jutellessasi huomaat heti, jos olette käsittäneet jonkin asian eri tavoin ja ajattelusi kehittyy.
  • Kirja ja diaesitykset moodlessa peruslähtökohtana, tutki epäselviä tai erityisen kiinnostavia kohtia netistä lisää, kysy kavereilta, huikkaa opettaja juttelemaan. Luokassa voi olla vaikea keskittyä lukemiseen, joten voi olla hyvä lukea aina seuraava asia kotona ja keskittyä luokassa sen työstämiseen.
  • Tee muistiinpanot, koska olet niistä iloinen yo-kokeeseen valmistautuessasi. Valitse muistiinpanotapasi.
    • kopioi ja muokkaa diaesityksistä itsellesi oma versio
    • kirjoita diaesitysten pohjalta kokonaan omin sanoin sähköisesti
    • tee käsitekarttoja
    • kirjoita vihkoon, jos rakastat geelikyniä (mutta ymmärrä, että sähköiset muistiinpanot olisivat ihan loistavat, koska myöhemmin voit niin kätevästi muokata niitä, linkittää ja kopioida tulevilla kursseilla, kun samoihin asioihin viitataan. Ja ne ovat puhelimessa mukana joka festareilla ja leffareissulla ja kesätyöpaikassa, kun tulee äkillinen tarve tarkistaa, mikä sen kolmannen kiintymystyylin nimi olikaan!)
  • Tee tehtäviä oman tarpeesi ja aikataulun mukaan. Niiden kautta voit tarkemmin tutkia omaa osaamistasi ja välillä vähän irrotellakin luomalla jotain hauskaa. Tuotoksista voit aina pyytää myös opettajan kommentit - ne ovat tapa tehdä omaa ajattelua näkyväksi.
  • Kirjoita oppimispäiväkirjaa tai vastaavaa itsellesi tai opettajankin seurattavaksi (jaettu Google-dokumentti tai blogi), jos tykkäät sellaisesta. Tai tee vlogi. Tai kerää Twitteriin hieno sarja. Tai ihan mihin tahansa.

Suuri epävarmuus

Onko tämä ihan liian avoin ja väljä konsepti? Olisiko pitänyt tehdä pakollisia osioita enemmän?
Suostuin yo-paineen alle ja kirjojen sisältöähkyyn - latasinko ihan liikaa kurssisisältöihin?
Mitä opiskelijat voivat oikeasti ehtiä tällä metodilla kuormittumatta kohtuuttomasti?
Ehdinkö oikeasti kohtaamaan luokassa jokaista riittävästi näin suuressa ryhmässä?
Saanko oikeasti kasattua juttuja sinne moodleen riittävän ajoissa ja riittävän paljon?
Mitä jos opiskelijat eivät yhtään tykkää koko jutusta?

Olen kuitenkin päättänyt elää elämäni suuresti uskaltaen. Huh!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti