4.12.2016

Mitä tiimijakso antoi ja millä hinnalla?




Useimmille opiskelijoille tiimijakso oli rankka kokemus. Piti mennä epämukavuusalueelle monessa asiassa. Piti kestää epävarmuutta ja tilanteen sekavuutta, piti kyetä organisoimaan itse aikataulut, piti pystyä itsenäiseen opiskeluun, piti saada sovitettua oma tavoitetaso tiimin tavoitetasoon, piti sietää erilaisuutta, piti hyväksyä se, että pitäisi oppia oppimisen eikä vain arvosanojen ja opettajien kehujen tai kilpailuhengen takia, piti ponnistella tiimin takia vaikka olisi tehnyt mieli olla tekemättä mitään.

Samalla tiimijakso oli useimmille mukava kokemus. Omaan tiimiin ja omaan luokkaan tuli tutustuttua todella hyvin ja vertaistukea sai monenlaisiin murheisiin. Tiimitehtävien tekemisessä naurettiin ennen kuulumattoman paljon ja lopputuloksista oltiin aiheesta erittäin ylpeitä. Opettajien ja opiskelijoiden välillekin syntyi uudenlainen välittömämpi suhde.

Samanlaista kehitystä ajanhallinnassa, ohjeiden seuraamisessa, aloitteellisuudessa, itseohjautuvuudessa, tunnesäätelyssä, vuorovaikutustaidoissa ja itsetuntemuksessa ei olisi saavutettu tavanomaisessa opetuksessa. Tiimijakso oli ainutlaatuinen kokemus.

Myös opettajille tiimijakso oli hyvin rankka. Käytännössä suunnittelutyötä tuli tehtyä yhden ylimääräisen kurssin verran (n. 50 h) jo etukäteen. Jakso, jossa vedettävänä on viisi kurssia, on aina raskas. Kun käytännössä ei ole rutiineja elämää helpottamassa vaan koko ajan uusi ja yllättävä tilanne päällä, se on vielä raskaampi. 

Samalla tiimijakso antoi myös opettajille paljon. Henkilökohtaisesti opin paljon itsestäni tiimityön tekijänä. Opin arvostamaan kollegojani ja heidän osaamistaan entistä syvemmin. Harjaannuimme kaikki tvt:n käytössä. Kokeilimme useimmille uusia elementtejä sisältävää valmentajan roolia. Opimme luottamaan siihen, että oppimista tapahtuu, vaikka ope ei puhuisi tai jäsentelisi asiaa valmiiksi. 

Nautin siitä, että sain olla välittömämmässä suhteessa opiskelijoihin ja käydä monia upeita keskusteluja. Ryhmänohjaajana en ole koskaan tuntenut edes abivuonna omaa luokkaani yhtä hyvin kuin nyt nämä ykköset.

Lähtisinkö uudestaan mukaan? Juu ja en. Tiimijakso on yllättävän intensiivinen kokemus. Silloinkin, kun ei ollut akuutteja ongelmia ratkottavana, mieli harhaili jatkuvasti tiimijakson asioissa ja ihmisissä. Melko pienillä käytännön kehitystoimilla voidaan varmasti purkaa tänä vuonna koettua ylenpalttista työkuormaa, mutta tiimijakson imua ei taida voida välttää – eikä pidäkään, koska se on osa tämän jutun parhautta. Siihen pitää kuitenkin olla voimia, jos lähtee mukaan.

Tavoitteet ja arviointi tiimijaksossa


Oppimisen tavoitteissa taitotavoitteet ovat tiimijaksossa näkyvämmin läsnä kuin perinteisessä lukio-opiskelussa. Sisätötavoitteitakaan ei kuitenkaan ole tarpeen sivuuttaa. Määrittelimme melko tarkkaan viikkojen tavoitteet erityisesti viikkotehtävien ja niiden arviointiperusteiden kautta. Vieläkin täsmällisemmin ja havainnollisemmin sen olisi voinut tehdä.

Ainekohtaisesti viikon sisältö- ja taitotavoitteet eivät aina olleet ihan riittävän selkeät. Itse koin Tabletkoulun PS1-kurssin todella käteväksi siinä mielessä, että sinne on jo valmiiksi kirjoitettu hyvin auki, mikä missäkin osiossa on oleellista ja mitä opiskelijan tulisi osata tehdä osion opiskeltuaan. Tavoitteiden selkeään asettamiseen ja kommunikoimiseen tulisi kiinnittää paljon huomiota – samoin siihen, että arviointi on tavoitteiden mukaista.

Viikkotehtävien ohjeiden yhteyteen loimme aina jo etukäteen arviointikriteeristön, jota käytettiin itse- ja vertaisarvioinnin työkaluna perjantaisin. Useimpina viikkoina koko tiimi sai viikkotehtävästä saman arvosanan toisten tiimien, opettajan ja oman itsearviointinsa pohjalta. Joinakin viikkoina jatkoimme tiimin saaman yhteisarvosanan jälkeen sillä, että tiimin tuli jakaa keskenään saamansa pistepotti (joka ei mene tasan) sen mukaan, minkä he kokevat oikeudenmukaiseksi. Tehtävä koettiin useissa tiimeissä vaikeaksi mutta opettavaiseksi, kun oli pakko uskaltaa tuoda esiin eroja tiimiläisten panostuksessa ja osaamisessa.

Pari kertaa tiimi antoi jäsenilleen vertaispalautetta erilaisista tiimitaidoista Tabletkoulun vertaisarviointityökalulla, joka toimi erinomaisesti erilaisten taitojen näkyväksi tekijänä ja tasapainoisen palautteen rakentajana. Vertaispalautteen antamisesta ja saamisesta tykättiin kovasti.

Tiimiopet pyrkivät jututtamaan oman luokkansa tiimejä perjantaisin tehdäkseen näkyväksi tiimin vahvuuksia ja kehityskohteita ja antaakseen tukeaan mahdollisissa ongelmissa. Tätä olisi pitänyt tehdä vielä systemaattisemmin ja paremmin siihen aikaa resurssoiden. Jonkun kerran opet myös pikahaastattelivat yksilötasolla oman luokkansa.

Pitkin tiimijaksoa oli eri aineista pieniä testejä. Osa niistä oli palautetta opiskelijalle itselleen siitä, mitä pitää vielä opiskella saavuttaakseen riittävän tason englannin kieliopissa tai äidinkielen oikeakielisyysasioissa, osa taas reaaliaineiden välitestejä, jotka patistivat heikoimmin itseohjautuvia lukemaan ja antoivat opiskelijoille mahdollisuuden nähdä, mihin pitäisi vielä panostaa.

Opiskelijat antoivat palautetta opettajille suullisesti pitkin jaksoa ja keskellä jaksoa systemaattisesti kirjallisesti kerättynä. Aivan lopussa tehtiin joka aineesta vielä yksilökohtainen itsearviointi ja palaute opettajalle.

Ainekohtaiset arvosanat muodostuivat osittain tiimitehtävien ja osittain ainekohtaisten tehtävien ja testien sekä itsearvioinnin perusteella. Mitään isoja kurssikokeita ei ollut. Esimerkiksi psykologiassa arvosanan osapalasia oli lopulta kahdeksan. Yksilölliset erot tulivat näkyviksi vaikka puolet arvosanasta tulikin tiimitöistä. Mieluiten olisin kuitenkin ollut antamatta numeerista arviointia ja keskittynyt pelkästään oppimista ohjaavan palautteen antamiseen.

Loppupalautteen mukaan tiimijakson kaikista puutteistaan ja raskaudestaan huolimatta koki hyödylliseksi 70% opiskelijoista. Mukavaksi sen koki 55%. Selkeä enemmistö (63%) suosittelisi tiimijaksoa seuraavalle vuositasolle, kun 19% ei suosittelisi.

Näin Rellun tiimijakso 2016 rakentui




Maanantai
Tiistai
Keskiviikko
Torstai
Perjantai
8.15-9.30
XXXXX 
XXXXX
XXXXX
XXXXX
XXXXX
9.45-11.45
Viikon aloitus
kotiluokassa

PAJA/tiimi


PAJA /tiimi

tiimi
Viikkotehtävien purku ja palaute
PAJA /tiimi
11.45-12.30
Ruokailu
Ruokailu
Ruokailu
Ruokailu
Ruokailu
12.30-14.30


PAJA /tiimi


PAJA/tiimi


PAJA/tiimi

tiimi
Seuraavan viikon pohjustus ja uuden viikkotehtävän paljastus
Englannin kielioppiklinikka
14.45-16.00
XXXXX
XXXXX 
XXXXX
XXXXX



XXXXX – matematiikkaa / liikuntaa / RAB3 / VEB3 yksilöllisten valintojen mukaisesti joinakin päivinä viikossa

Kotiluokka – oman tiimiopen kanssa

PAJA = mahdollinen oppitunti 

  • luokalle kerrallaan (jolloin opettaja pitää 5x saman jutun)
  • yhdelle jäsenelle joka tiimistä => opiskelija opettaa omalle tiimilleen (jolloin opettaja pitää vain yhden kerran)
  • kustakin oppiaineesta voi olla 1 paja / viikko niin että luokat kiertävät pajat eri järjestyksessä
  • jos erityistä tarvetta ei ole, pajaa ei pidetä vaan aktivoidaan oppimista muilla tavoin
  • jos kaikista viidestä aineesta on paja jollain viikolla, opiskelijoilta menee ma ja ti perinteisen koulun tyyliin 

TIIMI = tiimi organisoi oman työnsä (työskentelyä koululla tai jossain muualla viikkotehtävän tai pienempien tehtävien parissa, vierailukäynnit, ohjauksen pyytäminen opettajilta, mahdollisesti opojen pienryhmät, yksilötöiden tekeminen)
************

Mukana oli viisi opettajaa ja viisi luokkaa. Jokainen luokka oli jaettu viideksi tiimiksi Belbinin tiimiroolitestien ja taustakyselyn perusteella. Kukin opettaja vastasi oman luokkansa tiimien valmentamisesta (perjantait) sekä kaikkien opiskelijoiden ohjaamisesta ja arvioinnista omassa oppiaineessaan.

Uusi teema alkoi aina perjantai-iltapäivästä, jolloin kukin tiimiope esitteli omalle luokalleen seuraavan viikon tavoitteet ja tehtävät ja niiden arviointiperusteet Moodlesta.

Maanantaiaamuissa saattoi olla joitakin välitestejä tms. tai sitten vain lähdettiin viikon hommiin. Jokainen viikko oli käytännössä erilainen, koska pajojen määrä ja kesto vaihteli viikoittain ja vierailijat ja vierailut rytmittivät viikkoa. 

Englannin kielioppiklinikka oli pakollinen niille, jotka eivät saaneet alun tasotestistä riittävän hyviä pisteitä, muille vapaaehtoinen.


Perjantaiaamupäivissä tiimit esittelivät viikon tuotoksensa ja ne arvioitiin (itsearviointi ja vertaisarviointi ja palautetta tiimiopelta). Lisäksi käytiin erilaista palautekeskustelua tai arvioitiin tiimin jäsenten toimintaa ja tiimin kehitystä.

Jokainen tiimin jäsen toimi omalla viikollaan tiimiliiderinä, jonka tehtävä oli huolehtia poissaolijoiden merkitsemisestä ja vastata siitä, että tiimi kirjoittaa oppimispäiväkirjaansa ja saa tiimitehtävänsä ajallaan valmiiksi.

Mitä tekisin toisin?


  • Tiimijakojen pohjaksi lisäisin Belbinin ja tvt-taitokyselyn rinnalle ”Toivo kahta kaveria”-kysymyksen. Niillä opiskelijoilla oli todella rankkaa, joiden tiimiin ei osunut yhtäkään samanhenkistä opiskelijaa. Toisaalta kaverusten laittaminen samaan voi johtaa tiimin sisäisiin klikkeihin, joten vaikeaa tiimijakojen tekeminen on joka tapauksessa.
  • Uuden viikon pohjustus täytyy tehdä ensimmäisinä viikkoina todella hyvin turhan kaaoksen välttämiseksi.
  • Olisi ollut hyvä ottaa alusta asti käyttöön opiskelijoille henkilökohtaiset kalenterit, joihin tehdään perjantaisin joka viikolle suunnitelma ajankäytöstä päivällä koulussa ja illalla kotona ”läksyjen” parissa, jotta aika tulisi käytettyä riittävän suunnitelmallisesti eikä toisaalta kenenkään tarvitsisi luopua esim. harrastuksistaan ajanhallinnan ongelmien takia.
  • Voisi olla hyvä ainakin ensimmäisinä viikkoina antaa tiimille lupa hajautua itsenäiseen työskentelyyn koulun ulkopuolelle vain opettajan kanssa keskustelun jälkeen, jotta tiimin huolettomimmat eivät järjestäisi perusteettomia vapaapäiviä ja tuottaisi samalla tunnollisimmille turhaa kiirettä ja stressiä.