Facebookissa tulin vaahdonneeksi, mikä kaikki opettajien palkkausjärjestelmässä onkaan pielessä:
1) Koska palkkaus on sidottu opetustunteihin, voivat kunnat
alkaa säästöpaineissa laskeskella, tulevatko opetustunnit täyteen esim.
koeviikolla (ei lasketa arviointia vaan läsnäoloa opiskelijoiden kanssa).
Eräässä kunnassa aiottiin pidättää opettajilta 5%:a palkasta koeviikoilla
pitämättä jäävien tuntien takia. Jossain on laskettu, että siirtyminen 75
minuutin tunteihin vähensi opettajien päivästä työaikaa (opettajan oppitunti on
60 minuuttia, josta opiskelijan tunnin on oltava väh. 45 minuuttia). Milloin
alkaa palkanpidätys kevätjuhlasta ja koulunaloituspäivästä?
2) Opetusryhmien kokoa voidaan kasvattaa, mikä ilman muuta
lisää opettajan työmäärää mutta ei palkkaa.
3) Yt-aika on niin väljästi määritelty, että sen piikkiin
voi laittaa miltei mitä tahansa. Esim. tiedotteiden lukeminen sähköisesti ei
ole yt-aikaa, mutta jos sama luetaan opehuoneessa ääneen, se on. Koko käsite ei
ota mitenkään huomioon siirtymistä sähköiseen toimintakulttuuriin. (Ja määräkin
on kovin epämääräinen 2-5 tuntia / 2vkoa)
4) Ainakin isoissa kunnissa byrokratia lissääntyy sellaista
tahtia, että yksinkertaisimpienkin matkalaskujen tai hankintojen tekeminen vie
ihan tolkuttomasti aikaa - joka ei kuulu mihinkään korvauskategoriaan.
Puhumattakaan huonosti toimivien sähköisten järjestelmien teettämästä
lisätyöstä - ihan konkreettisesti on vaikkapa laitettu arvosanoja koneelle
moneen kertaan.
5) Opetusvelvollisuudet ovat ihan oma lukunsa. Ja se on ihan
absurdia, että edelleen jossain vaikkapa ryhmänohjauskorvaus on eri euromäärä
eri opettajille opv:sta riippuen.
6) Ylioppilaskokeiden järjestämiseen liittyvä työ voi myös
paisua rajatta - mikään ei määritä ylärajaa valvonnoille ja laitteiden
tarkistamisille.
7) Sairastaminen ei vähennä lainkaan esim. arviointityön
määrää, mutta lisäkorvauksiakaan ei tule.
8) Kaikkine kertoimineen ja lisineen systeemi on niin
mutkikas, ettei joka kunnassa ole lainkaan selvää, toteutuuko oikeus ja kohtuus
(esim. yo-korjauksista pidätetään jokainen virkavapaaosuus vaikka urakkatyö on
tehty kokonaisuutena)
9) Ja auta armias, jos jäät virkavapaalle... Jos jaksossa on
oppitunteja alle vuoden keskiarvon, pidätetään koko peruspalkka joka
tapauksessa; jos tunteja on yli keskiarvon, pidätetään suurempi osuus. Reilua?
10) Työnantajan tarjoama koulutus (jos on niin hyvä tilanne,
että sitä on tarjolla) tapahtuu pääasiassa klo 15-18 (ainakin meillä). Siihen
osallistuminen ei vähennä yhtäkään työtehtävää (tunnin pitoa tai valmistelua)
joten eikö se silloin loogisesti tapahdu työn ulkopuolella? (Kuinka moni
lääkäri kouluttautuu työajan ulkopuolella ilman mitään korvausta?).
Sijaiskieltojen aikaan jos onnistut jotenkin pääsemään koulutukseen
oppituntiaikaan, teet joka tapauksessa tuntiin liittyvät etukäteis- ja
jälkikäteistyöt - eli käytännössä työtunnit lisääntyvät, mutta korvaus ei.
Ongelma on se, ettei tällaista designer-hommaa voi tehdä
tuntityönä tulosvastuullisesti - se on väistämättä urakkahommaa ja
parhaimmillaan sydämen halusta ilolla tehtyä (paras uuden ajan termi
opettajuudelle on minusta olla pedagoginen designer, vau!). Kokonaistyöaika tai vuosityöaika ei
muuta sitä asiaa, mutta voisi toki tuoda muuten jotain lisätolkkua. Jotain
suojaa tässä kyllä tarvittaisiin, kun kulttuuri muuttuu ja koulutusta ajetaan
alas.
(Muuten, olettekos saaneet kuulla tehneenne positiivisen
tuloksen? Mepäs tehtiinkin viime vuonna - leikattiin niin monta kurssia, että
rahaa jäi ylikin! Siitähän se ammattiylpeys sitten kasvaakin! )
Kaikesta tästä huolimatta minusta on sittenkin etuoikeus
olla ope.