Ohjeellisen aikataulun mukaan varhaislapsuuden kehityksen
keskeiset teoriat tulisi olla hallussa. Opettajana olen yhtä kysymysmerkkiä:
Tapahtuuko opiskelijoissa tarpeeksi diasarjojen ja videoiden äärellä? Pääsevätkö he keskusteluissaan niin
syvälle kuin haluaisin heidän pääsevän? Olisiko sittenkin pitänyt ottaa ensin
kesä aikaa laatia oikeasti hyviä tehtäviä ja tehdä tiukemmat pakolliset
tehtäväpolut? Olen saanut todella vähän luettavaa eteeni. Samalla olen ihan
hurmiossa yksittäisten opiskelijoiden ja pienten porukoiden kanssa käydyistä
keskusteluista, joita tulee joka tunnilla.
Paljonko opettaja voi olla äänessä pilaamatta opiskelijan oppimista?
Alkusuunnitelmassa olin varannut itselleni oikeuden käyttää
15 minuuttia tunnin alusta johonkin yhteiseen. Aina en ole sitä käyttänyt.
Kerran käytin sen opiskelutekniikkaan liittyvien näkökulmien syventelyyn, koska
kyselyssä muutama opiskelija oli maininnut, että opettajalta on vaikea kysyä,
koska "se antaa minusta huonon kuvan opiskelijana". Ennen kaikkea
halusin painottaa sitä, että ohjausta ja apua on saatavilla juuri niin paljon
kuin opiskelija pyytää ja että on opittavissa oleva taito oppia huomaamaan,
milloin voi hyötyä toisten osaamisesta, ja
osata pyytää apua. Kehuin tietysti aktiivisimmat ryhmissä haastavia kysymyksiä opettajalle kehitelleet julkisesti!
Toisen kerran kertasin, koostin ja haastoin soveltamaan
kurssin alkuosan keskeisimpiä teorioita. Sen jälkeen jäi kyllä jotenkin surkea
fiilis: Olisi pitänyt käyttää yhteinen aika vaikka saman asian käsittelyyn
minidraamoina tai pikaväittelyinä tms. sen sijaan että painun taas puhevyöryyn.
Viisas kollega pohti kerran, montako minuuttia tunnista opettaja voi käyttää
pilaamatta kenenkään oppimista. Eikö ole loistavasti asetettu kysymys? (Kiitos Marja Oilinki!) Tällä kertaa
vaikutti siltä, että varttikin meni väärin. Huoh.
Sietääkö ope epävarmuutta?
Sitten lankesin. En kestänyt enää omaa epävarmuuttani siitä,
opitaanko luokassani oikeasti vaan halusin päästä testaamaan sitä. Perustelin
asian tietysti itselleni hurskaasti "Opiskelijat tarvitsevat tukea oman
oppimisensa ohjaamisessa ja arvioinnissa" - mikä sekin on täysin totta.
Socrativella testailin alkukurssin käsitteistöä ja hajonta osoittautui
suureksi. Se antoi kuitenkin aika hyvin uutta potkua myös niille, joilla testi ei
sujunut kovin hyvin. Ehkä on niin, että tässä vaiheessa perinteiseltä
koulupolulta poikkeaminen sittenkin vaatii jatkuvasti myös peilejä, joilla
tehdään näkyväksi, miten hölmöä luokassa on istua aikaa tappamassa ja miten psykologian oppiminen on myös psykologian kielen oppimista ajattelun välineeksi. Monivalintatestiä kiinnostavampaa voisi kyllä olla esim. ryhmäkeskustelu
opiskelijoiden piirtämän käsitekartan äärellä. Opena voisi kysellä, mikä on
ollut yllättävintä, merkityksellisintä, hankalinta jne. ja ohjailla
kysymyksillä haastavaankin soveltamiseen.
Ovatko rutiinit vahvuus? Tarvitaanko vaihtelua?
Suunniteltu ja etukäteen aikatauluun merkitty
yhteistyöskentely toi kivaa vaihtelua kurssiin. Opiskelijat eivät käytännössä
ole oma-aloitteisesti tarttuneet mihinkään tavanomaisesta poikkeaviin
tuottamisen muotoihin vaan luokassa lähinnä keskustellaan ja kirjoitetaan
tunnista toiseen. Luulen, että seuraavalla kerralla rakennan kurssiin paketin
ennalta määrättyjä luovia tehtäviä eri aihepiireistä niin, että kurssin alussa
saa valita omansa laajasta valikoimasta ja säännöllisin väliajoin pidetään
"show me"-tunteja, joissa videot, animaatiot, haastattelut yms.
pääsevät esittelyyn.
Opiskelijoiden itsekuri toimii ja ei toimi
Kilpailu ajasta ja energiasta ahdistaa. Opiskelijat itse
toivat esiin huolen, että nyt kun muiden aineiden työt alkavat erääntyä, ne
tulee tehtyä "kun on pakko" mutta psykologia jää jalkoihin. Toisaalta
en ole kertaaakaan havainnut yhdenkään opiskelijan lukevan psykologian
tunneilla kielten sanoja tai edes piipahtavan Facebookissa - mikä on ihan
arkipäivää perinteisessä opetuksessa! Luulen, että koska opiskelijat
työskentelevät ryhmissä, vertaiskontrolli saa heidät yllättäen pysymään
aiheessa - tai ainakin melkein aiheessa, sillä ovathan omat lapsuudenmuistot
mitä oleellisimmin osa persoonallista kosketusta psykologiaan!
Ahdistaa ja ilahduttaa
Tehtävien puute ahdistaa. Jotenkin ounastelen, että ihan
näin suuri vapaus opiskelutavoissa ei sittenkään ole paras vaihtoehto. Muutos
yksilölliseen oppimiseen humanistisissa reaaliaineissa tulee olemaan iso haaste
oppimateriaalien tuottajille, koska kirjoja ei ole ollenkaan rakennettu
ensisijaisesti opiskelijan aktiivisuudesta ja tehtävälähtöisyydestä käsin.
Jos on ollut yhtä opettajakeskeinen luokan valtias ja ennen
kaikkea opiskelijoiden jututtaja kuin minä, ei kunnon tehtäviä ole tullut
vuosien varrella kehiteltyä mitenkään runsaasti. Reaaliaineissa on myös se
haaste, että on vaikea laatia sellaisia tehtäviä, joihin olisi olemassa sillä
tavalla selkeä ratkaisu, että opiskelija pystyy itse välittömästi tunnistamaan,
onko hän niin sanotusti osannnut tehtävän. Matematiikan, fysiikan ja kemian
laskujen kanssa on todella paljon selkeämpää. Varokaa vain ainekollegat, alan
viekoitella teitä hyvien tehtävien yhteistuotantoon!
Rentous ilahduttaa. On tosi kiva mennä tunnille tietäen,
ettei tarvitse venyä tunnin stand up -esitykseen. Onhan se toki surkeaa luopua
narsismistaan ja vuosien varrella kertyneistä "parhaista
jutuista". Olen varsin aktiivinen
tunneilla pomppiessani opiskelijoiden keskellä, mutta kohtaamiset vievät
vähemmän energiaa kuin estradilla esiintyminen ja ovat itselle paljon
inspiroivampia. Tykkään tästä. Vielä en luovuta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti