23.9.2022

Pitääkö yo-kokeiden perustua voimassa olevaan LOPS:iin?

 

Olen aina elänyt siinä uskossa, että ylioppilaskokeiden tulee perustua LOPS:iin eli Opetushallituksen laatimaan lukion opetussuunnitelman perusteisiin ja mitata validisti ja reliaabelisti lukion opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista ja siinä mainittujen sisältöjen hallintaa. Syksyn 2022 psykologian ylioppilaskokeen tehtävä yksi on niin kiistatta LOPS 2016:n vastainen (postaukseni aiheesta), että aloin kaivella asiaa ja miettiä, millaisen oikaisuvaatimuksen tai kantelun asiasta voi tehdä. Hämmästyksekseni en löytänyt laista ja asetuksista yhtään lausumaa, jossa määrättäisiin täysin selkeästi kokeiden sisällöstä.Seuraavat lausumat osuivat lähimmäksi. 

 Laki ylioppilastutkinnosta 1§

Lukiolaissa (714/2018) tarkoitetun lukiokoulutuksen päätteeksi suoritetaan ylioppilastutkinto. Tutkinnon suorittanut opiskelija on omaksunut lukiokoulutuksen opetussuunnitelman mukaiset tiedot ja taidot sekä saavuttanut lukiokoulutuksen tavoitteiden mukaisen riittävän kypsyyden.

Valtioneuvoston asetus ylioppilastutkinnosta 5§

Ylioppilastutkintolautakunta laatii ylioppilastutkinnon kokeiden tehtävät lukiokoulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (810/2018) mukaisten nuorille tarkoitettuun lukiokoulutuksen oppimäärään kuuluvien kyseisen oppiaineen pakollisten ja valtakunnallisten valinnaisten opintojen oppimäärien mukaan. Kokeissa on oppiainerajat ylittäviä tehtäviä. 

Missä ihmeessä on kokelaiden oikeusturva, jos laki ei yksiselitteisesti määrittele, mihin koe perustuu ja miten siihen voi puuttua, jos koe ei olekaan opetussuunnitelman mukainen?

Täällä olen perustellut, miksi sillä on myös merkittäviä yhteiskunnallisia seurauksia, jos YTL voi toimia mielivaltaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti