30.3.2014

Opettajien palkkajärjestelmän kurja kuva

Facebookissa tulin vaahdonneeksi, mikä kaikki opettajien palkkausjärjestelmässä onkaan pielessä: 

1) Koska palkkaus on sidottu opetustunteihin, voivat kunnat alkaa säästöpaineissa laskeskella, tulevatko opetustunnit täyteen esim. koeviikolla (ei lasketa arviointia vaan läsnäoloa opiskelijoiden kanssa). Eräässä kunnassa aiottiin pidättää opettajilta 5%:a palkasta koeviikoilla pitämättä jäävien tuntien takia. Jossain on laskettu, että siirtyminen 75 minuutin tunteihin vähensi opettajien päivästä työaikaa (opettajan oppitunti on 60 minuuttia, josta opiskelijan tunnin on oltava väh. 45 minuuttia). Milloin alkaa palkanpidätys kevätjuhlasta ja koulunaloituspäivästä?
2) Opetusryhmien kokoa voidaan kasvattaa, mikä ilman muuta lisää opettajan työmäärää mutta ei palkkaa.
3) Yt-aika on niin väljästi määritelty, että sen piikkiin voi laittaa miltei mitä tahansa. Esim. tiedotteiden lukeminen sähköisesti ei ole yt-aikaa, mutta jos sama luetaan opehuoneessa ääneen, se on. Koko käsite ei ota mitenkään huomioon siirtymistä sähköiseen toimintakulttuuriin. (Ja määräkin on kovin epämääräinen 2-5 tuntia / 2vkoa)
4) Ainakin isoissa kunnissa byrokratia lissääntyy sellaista tahtia, että yksinkertaisimpienkin matkalaskujen tai hankintojen tekeminen vie ihan tolkuttomasti aikaa - joka ei kuulu mihinkään korvauskategoriaan. Puhumattakaan huonosti toimivien sähköisten järjestelmien teettämästä lisätyöstä - ihan konkreettisesti on vaikkapa laitettu arvosanoja koneelle moneen kertaan.
5) Opetusvelvollisuudet ovat ihan oma lukunsa. Ja se on ihan absurdia, että edelleen jossain vaikkapa ryhmänohjauskorvaus on eri euromäärä eri opettajille opv:sta riippuen.
6) Ylioppilaskokeiden järjestämiseen liittyvä työ voi myös paisua rajatta - mikään ei määritä ylärajaa valvonnoille ja laitteiden tarkistamisille.
7) Sairastaminen ei vähennä lainkaan esim. arviointityön määrää, mutta lisäkorvauksiakaan ei tule.
8) Kaikkine kertoimineen ja lisineen systeemi on niin mutkikas, ettei joka kunnassa ole lainkaan selvää, toteutuuko oikeus ja kohtuus (esim. yo-korjauksista pidätetään jokainen virkavapaaosuus vaikka urakkatyö on tehty kokonaisuutena)
9) Ja auta armias, jos jäät virkavapaalle... Jos jaksossa on oppitunteja alle vuoden keskiarvon, pidätetään koko peruspalkka joka tapauksessa; jos tunteja on yli keskiarvon, pidätetään suurempi osuus. Reilua?
10) Työnantajan tarjoama koulutus (jos on niin hyvä tilanne, että sitä on tarjolla) tapahtuu pääasiassa klo 15-18 (ainakin meillä). Siihen osallistuminen ei vähennä yhtäkään työtehtävää (tunnin pitoa tai valmistelua) joten eikö se silloin loogisesti tapahdu työn ulkopuolella? (Kuinka moni lääkäri kouluttautuu työajan ulkopuolella ilman mitään korvausta?). Sijaiskieltojen aikaan jos onnistut jotenkin pääsemään koulutukseen oppituntiaikaan, teet joka tapauksessa tuntiin liittyvät etukäteis- ja jälkikäteistyöt - eli käytännössä työtunnit lisääntyvät, mutta korvaus ei.

Ongelma on se, ettei tällaista designer-hommaa voi tehdä tuntityönä tulosvastuullisesti - se on väistämättä urakkahommaa ja parhaimmillaan sydämen halusta ilolla tehtyä (paras uuden ajan termi opettajuudelle on minusta olla pedagoginen designer, vau!). Kokonaistyöaika tai vuosityöaika ei muuta sitä asiaa, mutta voisi toki tuoda muuten jotain lisätolkkua. Jotain suojaa tässä kyllä tarvittaisiin, kun kulttuuri muuttuu ja koulutusta ajetaan alas.

(Muuten, olettekos saaneet kuulla tehneenne positiivisen tuloksen? Mepäs tehtiinkin viime vuonna - leikattiin niin monta kurssia, että rahaa jäi ylikin! Siitähän se ammattiylpeys sitten kasvaakin! )


Kaikesta tästä huolimatta minusta on sittenkin etuoikeus olla ope.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti