Oppimisen tavoitteissa taitotavoitteet ovat tiimijaksossa näkyvämmin läsnä kuin perinteisessä lukio-opiskelussa. Sisätötavoitteitakaan ei kuitenkaan ole tarpeen sivuuttaa. Määrittelimme melko tarkkaan viikkojen tavoitteet erityisesti viikkotehtävien ja niiden arviointiperusteiden kautta. Vieläkin täsmällisemmin ja havainnollisemmin sen olisi voinut tehdä.
Ainekohtaisesti viikon sisältö- ja taitotavoitteet eivät
aina olleet ihan riittävän selkeät. Itse koin Tabletkoulun PS1-kurssin todella
käteväksi siinä mielessä, että sinne on jo valmiiksi kirjoitettu hyvin auki,
mikä missäkin osiossa on oleellista ja mitä opiskelijan tulisi osata tehdä
osion opiskeltuaan. Tavoitteiden selkeään asettamiseen ja kommunikoimiseen
tulisi kiinnittää paljon huomiota – samoin siihen, että arviointi on
tavoitteiden mukaista.
Viikkotehtävien ohjeiden yhteyteen loimme aina jo etukäteen
arviointikriteeristön, jota käytettiin itse- ja vertaisarvioinnin työkaluna
perjantaisin. Useimpina viikkoina koko tiimi sai viikkotehtävästä saman
arvosanan toisten tiimien, opettajan ja oman itsearviointinsa pohjalta. Joinakin
viikkoina jatkoimme tiimin saaman yhteisarvosanan jälkeen sillä, että tiimin
tuli jakaa keskenään saamansa pistepotti (joka ei mene tasan) sen mukaan, minkä
he kokevat oikeudenmukaiseksi. Tehtävä koettiin useissa tiimeissä vaikeaksi
mutta opettavaiseksi, kun oli pakko uskaltaa tuoda esiin eroja tiimiläisten panostuksessa
ja osaamisessa.
Pari kertaa tiimi antoi jäsenilleen vertaispalautetta
erilaisista tiimitaidoista Tabletkoulun vertaisarviointityökalulla, joka toimi
erinomaisesti erilaisten taitojen näkyväksi tekijänä ja tasapainoisen
palautteen rakentajana. Vertaispalautteen antamisesta ja saamisesta tykättiin
kovasti.
Tiimiopet pyrkivät jututtamaan oman luokkansa tiimejä
perjantaisin tehdäkseen näkyväksi tiimin vahvuuksia ja kehityskohteita ja
antaakseen tukeaan mahdollisissa ongelmissa. Tätä olisi pitänyt tehdä vielä
systemaattisemmin ja paremmin siihen aikaa resurssoiden. Jonkun kerran opet
myös pikahaastattelivat yksilötasolla oman luokkansa.
Pitkin tiimijaksoa oli eri aineista pieniä testejä. Osa
niistä oli palautetta opiskelijalle itselleen siitä, mitä pitää vielä opiskella
saavuttaakseen riittävän tason englannin kieliopissa tai äidinkielen
oikeakielisyysasioissa, osa taas reaaliaineiden välitestejä, jotka patistivat
heikoimmin itseohjautuvia lukemaan ja antoivat opiskelijoille mahdollisuuden
nähdä, mihin pitäisi vielä panostaa.
Opiskelijat antoivat palautetta opettajille suullisesti
pitkin jaksoa ja keskellä jaksoa systemaattisesti kirjallisesti kerättynä. Aivan
lopussa tehtiin joka aineesta vielä yksilökohtainen itsearviointi ja palaute
opettajalle.
Ainekohtaiset arvosanat muodostuivat osittain tiimitehtävien
ja osittain ainekohtaisten tehtävien ja testien sekä itsearvioinnin perusteella.
Mitään isoja kurssikokeita ei ollut. Esimerkiksi psykologiassa arvosanan
osapalasia oli lopulta kahdeksan. Yksilölliset erot tulivat näkyviksi vaikka
puolet arvosanasta tulikin tiimitöistä. Mieluiten olisin kuitenkin ollut
antamatta numeerista arviointia ja keskittynyt pelkästään oppimista ohjaavan
palautteen antamiseen.
Loppupalautteen mukaan tiimijakson kaikista puutteistaan ja raskaudestaan huolimatta koki hyödylliseksi 70% opiskelijoista. Mukavaksi sen koki 55%. Selkeä enemmistö (63%) suosittelisi tiimijaksoa seuraavalle vuositasolle, kun 19% ei suosittelisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti