Maanantai
|
Tiistai
|
Keskiviikko
|
Torstai
|
Perjantai
|
|
8.15-9.30
|
XXXXX
|
XXXXX
|
XXXXX
|
XXXXX
|
XXXXX
|
9.45-11.45
|
Viikon aloitus
kotiluokassa
|
PAJA/tiimi |
PAJA /tiimi |
tiimi |
Viikkotehtävien
purku ja palaute
|
PAJA /tiimi
|
|||||
11.45-12.30
|
Ruokailu
|
Ruokailu
|
Ruokailu
|
Ruokailu
|
Ruokailu
|
12.30-14.30
|
PAJA /tiimi
|
PAJA/tiimi |
PAJA/tiimi |
tiimi |
Seuraavan
viikon pohjustus ja uuden viikkotehtävän paljastus
|
Englannin
kielioppiklinikka
|
|||||
14.45-16.00
|
XXXXX
|
XXXXX
|
XXXXX
|
XXXXX
|
XXXXX – matematiikkaa / liikuntaa / RAB3 / VEB3 yksilöllisten valintojen mukaisesti
joinakin päivinä viikossa
Kotiluokka – oman tiimiopen kanssa
PAJA = mahdollinen oppitunti
- luokalle kerrallaan (jolloin opettaja pitää 5x saman jutun)
- yhdelle jäsenelle joka tiimistä => opiskelija opettaa omalle tiimilleen (jolloin opettaja pitää vain yhden kerran)
- kustakin oppiaineesta voi olla 1 paja / viikko niin että luokat kiertävät pajat eri järjestyksessä
- jos erityistä tarvetta ei ole, pajaa ei pidetä vaan aktivoidaan oppimista muilla tavoin
- jos kaikista viidestä aineesta on paja jollain viikolla, opiskelijoilta menee ma ja ti perinteisen koulun tyyliin
TIIMI = tiimi organisoi oman työnsä (työskentelyä
koululla tai jossain muualla viikkotehtävän tai pienempien tehtävien parissa,
vierailukäynnit, ohjauksen pyytäminen opettajilta, mahdollisesti opojen
pienryhmät, yksilötöiden tekeminen)
************
Mukana oli viisi opettajaa ja viisi luokkaa. Jokainen luokka
oli jaettu viideksi tiimiksi Belbinin tiimiroolitestien ja taustakyselyn
perusteella. Kukin opettaja vastasi oman luokkansa tiimien valmentamisesta (perjantait)
sekä kaikkien opiskelijoiden ohjaamisesta ja arvioinnista omassa
oppiaineessaan.
Uusi teema alkoi aina perjantai-iltapäivästä, jolloin kukin
tiimiope esitteli omalle luokalleen seuraavan viikon tavoitteet ja tehtävät ja
niiden arviointiperusteet Moodlesta.
Maanantaiaamuissa saattoi olla joitakin välitestejä tms. tai
sitten vain lähdettiin viikon hommiin. Jokainen viikko oli käytännössä
erilainen, koska pajojen määrä ja kesto vaihteli viikoittain ja vierailijat ja
vierailut rytmittivät viikkoa.
Englannin kielioppiklinikka oli pakollinen niille,
jotka eivät saaneet alun tasotestistä riittävän hyviä pisteitä, muille
vapaaehtoinen.
Perjantaiaamupäivissä tiimit esittelivät viikon
tuotoksensa ja ne arvioitiin (itsearviointi ja vertaisarviointi ja palautetta
tiimiopelta). Lisäksi käytiin erilaista palautekeskustelua tai arvioitiin
tiimin jäsenten toimintaa ja tiimin kehitystä.
Jokainen tiimin jäsen toimi omalla viikollaan
tiimiliiderinä, jonka tehtävä oli huolehtia poissaolijoiden merkitsemisestä ja
vastata siitä, että tiimi kirjoittaa oppimispäiväkirjaansa ja saa
tiimitehtävänsä ajallaan valmiiksi.
Mitä tekisin toisin?
- Tiimijakojen pohjaksi lisäisin Belbinin ja tvt-taitokyselyn rinnalle ”Toivo kahta kaveria”-kysymyksen. Niillä opiskelijoilla oli todella rankkaa, joiden tiimiin ei osunut yhtäkään samanhenkistä opiskelijaa. Toisaalta kaverusten laittaminen samaan voi johtaa tiimin sisäisiin klikkeihin, joten vaikeaa tiimijakojen tekeminen on joka tapauksessa.
- Uuden viikon pohjustus täytyy tehdä ensimmäisinä viikkoina todella hyvin turhan kaaoksen välttämiseksi.
- Olisi ollut hyvä ottaa alusta asti käyttöön opiskelijoille henkilökohtaiset kalenterit, joihin tehdään perjantaisin joka viikolle suunnitelma ajankäytöstä päivällä koulussa ja illalla kotona ”läksyjen” parissa, jotta aika tulisi käytettyä riittävän suunnitelmallisesti eikä toisaalta kenenkään tarvitsisi luopua esim. harrastuksistaan ajanhallinnan ongelmien takia.
- Voisi olla hyvä ainakin ensimmäisinä viikkoina antaa tiimille lupa hajautua itsenäiseen työskentelyyn koulun ulkopuolelle vain opettajan kanssa keskustelun jälkeen, jotta tiimin huolettomimmat eivät järjestäisi perusteettomia vapaapäiviä ja tuottaisi samalla tunnollisimmille turhaa kiirettä ja stressiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti