Sain olla mukana toteuttamassa Tampereen lyseon lukiossa tiimioppimisen jaksoa lukion ykkösluokkalaisille. Koko toisen jakson seitsemän viikkoa kaikki ekaluokkalaiset opiskelivat viittä ainetta tiimeissä ilman viikoittain toistuvaa lukujärjestystä. Oli rankkaa mutta kyllä kannatti!
Luulen, että psykologian ykköskurssin keskeisin sisältö – oppimisen psykologia – tuli sisäistettyä tänä vuonna paremmin kuin koskaan. Teoriatieto muuttui eläväksi, kun poikettiin normaalista kouluskriptistä, mikä pakotti pohtimaan opiskelun tavoitteita ja tapoja. Suurta iloa ovat tuottaneet myös ne lukemattomat kommentit, joissa on kuvattu, miten opiskelija on löytänyt itsestään kykyä riskin ottoon, epäonnistumisen sietoa, uusia yllättäviä ominaisuuksia kuten johtajuutta ja organisointikykyä, uskoa omiin kykyihin tai vaikka parempaa itsetuntoa, kun on tullut hyväksytyksi omassa tiimissään.
Mallia otimme naapurikunnasta Ylöjärveltä, jossa vastaavaa ontoteutettu jo kolmena vuonna, ja valmennusta opettajille saimme Idemasta.
Oppiaineina ja kursseina meillä oli mukana AI1, ENA1, KU1, PS1 ja TE1. Aloitimme suunnittelun pohtimalla yleisellä tasolla, miksi tiimioppiminen ja oppituntirakenteen purkaminen ylipäätään on tavoittelemisen arvoista ja mitä erityisiä tavoitteita haluamme asettaa siitä näkökulmasta tiimijaksolle. Itseohjautuvuus, aloitteellisuus, suunnitelmallisuus, vuorovaikutustaidot, oppiainelokeroinnista irti pääseminen, luovuus, ongelmanratkaisu ja tiedonhankinta, uusien roolien kokeileminen, koulun ulkopuolella oppiminen, tvt-taidot…monenlaisia asioita nousi esiin.
Sitten kukin opettaja poimi oman kurssinsa opsista keskeisimmät asiat, joita ei voi sivuuttaa. Näitä järjestelemällä alkoi hahmottua viikoille teemoja ja tehtäviä, joiden lopulliset tavoitteet ja sisällöt tarkentuivat vähitellen yhteistä OneNote-taulukkoa työstämällä ja post it -lappuja seinälle lätkimällä.
Kullakin viikolla oli yksi isompi tiimin viikkotehtävä, jossa yhdistyi useamman aineen asioita. Lisäksi oli eri aineiden omia pienempiä yksilö- ja tiimitehtäviä ja vierailuja. Tavoitteet, ohjeet, arviointiperusteet yms. koottiin tiimijakson yhteiseen Moodleen. Lisäksi terveystiedossa ja psykologiassa oli käytössä Tabletkoulun oppikirjat, jotka mahdollistivat hyvin myös ainekohtaisten harjoitusten teettämisen. Englannin kielioppi ja äidinkielen käsikirja Särmä tuli myös olla opiskelijoilla saatavilla.
Alla oleva sway kokoaa viikkojen teemat ja touhut tiimien oppimispäiväkirjoista poimituilla kommenteilla höystettynä.
Oppimispäiväkirjakommenteissa näkyy tiimijakson aikainen ryhmäprosessi. Ensimmäisellä viikolla tapahtui merkittävää ryhmäytymistä, joka syveni seuraavien viikkojen aikana. Kolmannella ja neljännellä viikolla useimmissa tiimeissä uskallettiin jo olla kunnolla eri mieltä ja jouduttiin neuvottelemaan tiukkasävyisestikin yhteisiä pelisääntöjä. Loppujaksosta yhteistyö sujui useimmilla taas paremmin ja tiimin jäsenten vahvuuksia osattiin hyödyntää entistä paremmin. Turvallisuuden lisääntyminen näkyi myös vertaisarvioinnissa. Loppupään viikkotehtäviä tarkasteltiin ja arvioitiin jo huomattavasti kriittisemmin kuin ensimmäisten viikkojen töitä.
Tavoitteista ja arvioinnista voi lukea lisää toisesta postauksesta.
Tavoitteista ja arvioinnista voi lukea lisää toisesta postauksesta.
Mitä tekisin toisin?
- Vähemmän on enemmän tiimijaksossakin. Ottaisin mukaan huomattavasti vähemmän tehtäviä, mutta syventäisin ja monipuolistaisin mukaan valittujen käsittelyä.
- Lisäisin opettajien ennakkosuunnitteluun tutustumisen toisten oppiaineiden opsiin ja oppimateriaaleihin etukäteen, jotta ideoita ja innostusta yhteisiin projekteihin syntyisi sujuvammin. Kun päässä on oman aineen asiat ja silmien edessä jonkin toisen, on helppo havaita kutkuttavia liittymäkohtia. Pelkästään kuuntelemalla toisen opettajan melko ylimalkaista kuvausta omasta aineestaan samaa ei tapahdu.
- En yrittäisi yhdistää liian montaa ainetta tai huonosti yhteensopivia aineita väkisin. Tiimijakso toimisi ihan hyvin niinkin, että viikkotehtävissä yhdistyisi vaikka kaksi ainetta kerrallaan eikä joka viikossa tarvitse olla kaikkien aineiden näkökulmaa yhtä paljon.
- Neljä oppiainetta + yksi teemaopintokurssi voisi toimia hyvin. Olisi enemmän väljyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti