Lukio on kovassa myllerryksessä ja uudistuspaineiden
keskellä. Rehtorit ja kouluttajat ja valon nähneet visionaarit tuskailevat
muutosvastarinnan ja opettajien jähmeyden kanssa. Jotta muutosta ja
uudistumista voisi paremmin tukea ja vähän potkiakin eteenpäin, olisi tarpeen
analysoida, mistä kaikesta kiikastaa, ja ennen kaikkea, mikä voisi sytyttää.
Case "Me, Myself and I"
Itse olen "hiljattain herännyt", monessa asiassa aloittelija
enkä lainkaan fanaattinen (niin ainakin uskottelen itselleni).
Yksittäistapauksen todistusvoima on kyseenalainen, mutta hypoteettisia avauksia
sekin voi tarjota - siksi tämä tapauskuvaus opettajan muodonmutoksesta.
Askel 1: Samastumiskohteeksi sopivia malleja pystyvyysuskon lisäämiseksi ja vertaistueksi.
Viisi vuotta sitten käytin opettajana sähköpostia,
totuttelin sähköiseen intraan ennakkoluulottomasti ja aloin siirtää oikein
hyvin kivoilla keskusteluilla ja toiminnallisilla tehtävillä ryyditetyn
opettajajohtoisen opetukseni piirtoheitinkalvoja powerpointeiksi, kun luokkiin
alkoi tulla dataprojektoreja. Selvisin kohtuullisesti nettitiedonhausta
suomenkielisillä sivustoilla, mutta olin kauhuissani, jos jouduin eksyilemään
englanninkieliseen maailmaan. Olin valmis opettelemaan Moodlen käyttöä, koska
opiskeluajan kolleganikin oli selvinnyt siitä - mallit ja samastumiskohteet
vahvistavat pystyvyyskokemusta motivaatioteorioidenkin mukaan.
Askel 2: Tarpeen synnyttämä tekemällä oppiminen ja
kielikynnyksen ylittäminen
Muutimme puoleksi vuodeksi Yhdysvaltoihin puolisoni työn ja
opintojen myötä. Se sai paljon aikaan: minulla oli aikaa opetella ja voimakas
tarve oppia Skypen käyttöä yhteydenpitoon, blogin pitämistä kuulumisten
kertoiluun, Facebookin käyttöä yksityiselämän yhteyksissä, toiselta mantereelta
Moodlen kautta pidetyn etäkurssin ohjaamista, tiedonhakua amerikkalaisen kirjavassa nettikontekstissa.
Tekemällä oppiminen toimi niin takkuista kuin se olikin yritys-erehdys-menetelmällä,
toimintastrategiat kehittyivät ja kielitaitokin karttui.
Askel 4: Kokemus opiskelijan roolista
Pari vuotta myöhemmin suojelin mielenterveyttäni
pakenemalla koululiitoksen tuottamia työyhteisöongelmia ja toteutin haaveeni PsM-tutkinnon suorittamisesta. Muiden opiskelijoiden tapaan istuin
läsnäolopakkokursseilla neulomassa sukkia tai surffailemassa netissä
totaaliturhautumisen taltuttamiseksi. Opiskelun myötä pääsin kuitenkin oppimaan modernia tiedemaailman tiedonhakua. Siitä maailmoja avaavasta kokemuksesta ei voi olla kuin äärimmäisen kiitollinen. Kuitenkin tekstiä täynnä olevien diaesitysten
passiivisen katselun kiintiö oli täynnä - sama tiedonsiirto olisi tapahtunut
75% lyhyemmässä ajassa kotona diat lukien. Voisiko opettaminen olla jotain
muuta kuin tiedon jakelua? Pitäisikö jokaisen opettajan päästä viettämään viikko oman koulunsa opiskelijoiden asemassa voidakseen olla parempi arvioimaan, millainen toiminta on hedelmällistä?
Askel 5: Vertaistuen tarve ja somen ammatillisen puolen
avautuminen
Syksyllä 2012 tartuin melkein ylivoimaiseen haasteeseen ja
aloitin tavallisen lukio-opetuksen rinnalla IB- lukiossa psykologian
opettamisen. Oppiaine tuli ensimmäistä kertaa tarjolle koulussamme, materiaalia
ja mentoroivaa kollegaa ei ollut. IB-opetussuunnitelman luonteen vuoksi
aloitteleva opettaja on yhtä kysymysmerkkiä kaiken aikaa. Tuntisuunnittelu itkua vääntäen pakotti verkostoitumaan kansainvälisesti ja sen myötä tulin vahingossa tietoiseksi myös siitä, että
Facebookissahan on jos jonkinlaisia ammatillisesti kiinnostavia ryhmiä.
Askel 6: Pieniä onnistumisia opetuskokeiluissa
Karmivien yliopisto-opiskelijakokemusten jälkeen oli palava
halu uudistaa omaa opettajuutta. IB on imaissut niin paljon aikaa ja energiaa,
että askeleet ovat olleet pieniä ja eteneminen hidasta. Riemastuttavinta oli,
kun PS1-kursseilla tarjosin vapaaehtoista mahdollisuutta kirjoitella lyhyitä
noin sadan sanan oppimispäiväkirjatekstejä Google-dokumenttiin, niin että
seurasin ja kommentoin niitä kaiken aikaa. Ihan uudella tavalla opiskelijoiden ajattelusta
tietoiseksi tuleminen oli tavattoman inspiroivaa, sain
heidän teksteistään lukemattomia ideoita koko luokallekin jaettavaksi ja nautin
ihan suunnattomasti suorastaan sähköiseksi keskusteluksi kehkeytyvästä
henkilökohtaisesta vuorovaikutuksesta opiskelijoiden kanssa. Ja mikä parasta,
koukuttuminen taisi olla molemminpuolista!
Askel 7: Välineet ja aikaa rennolle, ei-tavoitteelliselle
ihmettelylle
Viisas rehtorimme edisti tvt-asiaa järjestämällä kaikille
opettajille henkilökohtaiset iPadit jouluna 2012 uhmaten tietohallintoa.
Lapsenomaisen innokkaasti leikimme niillä välitunneilla ja jaoimme kokemuksia.
Sohvalla loikoiluun sopiva väline sai ajan humahtamaan siellä täällä
surffaillen ja ennen kaikkea yhä uusiin Facebook-ryhmiin tutustuen. PLE
(personal learning environment) alkoi muotoutua ja uusi kielikin (PLN, GD,
O365, BYOD...) tarttua.
Kaiken lisäksi sain keväällä 2013 käsittämättömän rajun korvatulehduksen,
jouduin leikkaukseen ja olemaan kuusi viikkoa puolikuurona sairauslomalla. Se tarkoitti käytännössä iPadin kanssa sohvailua, intensiivistä
Facebookin seuraamista ja rohkaistumista osallistumaankin, lukemattomiin palveluihin
tunnusten tekemistä, tutkimusmatkaa englanninkielisiin opettaja-areenoihin ja erilaisten välineiden kokeilemista.
Koska ei ollut mitään pakkoa löytää "parasta" ja juuri nyt suorittaa
jotakin tärkeää, ei viidakon kaoottisuus päässyt ahdistamaan liikaa.
Mahdollisuuksien runsaus voisi olla myös lamauttavaa, jos ei ole mahdollisuutta, uskallsuta tai halua seikkailla rennosti.
Askel 8: Onnistunut epäonnistuminen
Syksyllä 2013 olin intoa puhkuen aloittamassa sähköistettyä
opetusta olettaen, että lukion aloittajilla on BYOD-meiningillä omat laitteet,
meillä on vihdoinkin Wilma, uusi Moodle ja monien mahdollisuuksen O365. Toisin
kävi.
Ensimmäisen jakson aikana ei saatu edes kaikkien
opiskelijoiden tunnuksia toimimaan, O365:ssa ei mikään toiminut kunnolla ja
uusi Moodlekin oli visuaalisesti vastenmielinen. Kurssisuunnitelmat menivät
uusiksi, mutta luovan kaaoksen keskellä rakastuin Googlen mahdollisuuksiin ja
helppokäyttöisyyteen, tein ensimmäisen pikkuvideoni flippausta varten
ExplainEverythingilla, testailin Socrativea, Padletia ja Popplettia, sain
opiskelijat tekemään huikeita tuotoksia uskomattoman energisessä ilmapiirissä
omaa ja lasteni iPadia hyödyntäen PuppetPalsilla ja Morfolla (koululla kun ei iPadeja tuolloin ollut muuta kuin opettajille).
Ennen kaikkea opin kaksi asiaa. Ensinnäkään siinä ei ole
mitään vaarallista, että jokainen tunti on täynnä ongelmanratkaisua - oppiva
opettaja on hyvä opettaja. Toiseksi, en enää koskaan halua olla tukkeena (opettajan irvikuva!) sille
innostuksen ja luovuuden virralle, joka lähtee liikkeelle, kun opiskelijat
päästää tekemään. Sen energisyyden ja sitoutumisen näkemistä toivoisin joka opettajalle!
Askel 10: Jakamisen kauheus ja kauneus
Tulin jossain sanoneeksi, että 40 vuotta täyttänyt ihminen
on liian vanha hävetäkseen itseään ja tekemisiään. Eteläpohjalaisia sukujuuria
kunnioittaen täytyy seistä sanojensa takana. Siispä kirjoittelin kokemuksistani
ja ajatuksistani Tvt opetuksessa -ryhmään ja psykologian opettajien ryhmäänFacebookissa. Kauheaa siinä on se, ettei arvostelua ole helppo ottaa vastaan, mutta ei myöskään arvostusta ja perusteettomalta tuntuvaa ihailua (tähän tarvitaan Daring Greatly -terapiaa Brene Brownilta). Kaunista
siinä on se, että fb-tykkäämisetkin tuntuvat hyvältä, mutta vielä makeampaa on, jos
joku muukin innostuu kokeilemaan ja vastavuoroisesti jakaa omia ideoitaan
rikastuttamaan suomalaista koulumaailmaa - ja siis myös minua.
Askel 11. Lupa valita oma olemisen tapa ja kiinnostuksen
kohteensa somessa ja tvt-huumassa
Somessa voi olla olemassa monella tavalla - niin olen
oppinut. Twitter ei saa minua innostumaan mitenkään, ja oli ihana lukea
(Facebookissa), kun joku (kuka se mahtoikaan olla?) kirjoitti, ettei kaikkien
tarvitse tykätä kaikesta. Scooppaamisen en ole onnistunut luomaan rutiineja ja "digital storytelling" kiinnostaa, mutta ei nyt mahdu ajankäytön raameihin.
Koodaamisesta en (vielä?) jaksa vaahdota (vaikka koodaustunnin tehtävät olikin pakko tehdä kotona omien muksujen kanssa) ja käyttöjärjestelmäkeskusteluista en
ymmärrä juuri mitään. Sen sijaan olen oppinut vahingossa ihan valtavasti esimerkiksi työelämän ja
yhteiskunnan murroksesta ja huomannut itsellenikin yllätykseksi olevani
kiinnostunut siitä (kiitos Jesse Soininen!).
Joitain foorumeita seurailen harvakseltaan, toisia tutkin
tarkkaa juurikaan osallistumatta, joissain olen liikaakin äänessä. Aika
harvassa opettajainhuoneessa voidaan käydä sellaista keskustelua kuin somessa
käydään pedagogiikasta, koulun tulevaisuudesta, koulutuspolitiikasta.
Virtuaalinen opehuone luo uusia upeita mahdollisuuksia.
Aika harvasta opehuoneesta myöskään löytyy sitä
asiantuntemuksen ja vertaistuen määrää ja sillä nopeudella, miten sen saa
somesta. En tiedä, viitsinkö enää kovin herkästi lähteä koulutuksiin, koska
siellä on käytännössä sama tilanne kuin koulussa: osallistujien taso ja tarpeet
poikkeavat niin paljon toisistaan että toteutus ei palvele ketään ihanteellisesti. (Tähän tarvittaisiin yksilöllisen oppimisen menetelmää!) Somesta apua hakiessaan saa kuitenkin edetä juuri omalla tasollaan ja omassa tahdissaan.
Käyttötapoja on monia.
Some saattaa muuttaa myös minäkäsitystä ellei peräti
identiteettiä. Sitä saattaa löytää itsestään ihan uusia puolia, kiinnostuksen
kohteita tai taitoja antautuessaan vuorovaikutukseen vaikutettavaksi ja
vaikuttamaan. You never know...
Bonuspalkinto kaiken päälle: ihanat ihmiset!
Aika äkkiä somessa huomaa, kenen kanssa olet useimmiten
samaa mieltä, kenen ajatuksista inspiroidut ja kenen kanssa et löydä juuri
mitään yhteistä. Hauskoja ovat kohtaamiset ihmisten kanssa, joita et ole
koskaan nähnyt, mutta jotka tuntuvat ensi tapaamisessa jo ihan tutuilta
somehistorian ansiosta. En olisi koskaan uskonut löytäväni itseäni solmimasta
fb-kaveruuksia niin kiehtovan kirjavan ihmisjoukon kanssa, joita viimeisen
vuoden aikana sinne on tupsahdellut. Ja kaikilta olen oppinut jotain.
Pohdintoja
Kun professionaaliseen autonomiaan tottuneelle ja sen
ansaitsevalle opettajalle, joka on sekä omasta mielestään että yo-tuloksilla mitattuna
onnistunut työssään ihan hyvin, kerrotaan ulkoapäin, että sinun tulisi muuttaa
käytäntöjäsi, se on vahva uhka minäkäsitykselle ja itsetunnolle. Enkö muka
osaakaan tätä työtä? Onko oma arviointikykyni pettänyt täysin? Jos tämä ei
riitä, niin miten ikinä pystyn täyttämään mitan? Tällaisen uhan alla ei ole
voimia eikä motivaatiota muutokseen vaan ihminen puolustautuu piikit pystyssä.
Muutos lähtee todellisesta, itse havaitusta tarpeesta. Sitten kun sen huomaa, ei enää kestä ilman itseinhoa tehdä asioita vanhalla tavalla. Joskus siihen saatetaan tarvita ulkoinen paine YTL:ltä tai esimieheltä. Tämän
tarpeen syntyä kuitenkin edistää parhaiten, jos saa uusia vertailukohtia, inspiroivia kokemuksia,
apua vaihtoehtojen näkemiseen, samastumiskohteeksi kelvollisia malleja. Muutosta ajavien ei pidä vähätellä
kielikynnyksen merkitystä nykyisessä opettajakunnassa, ei myöskään kiireen ja
suorittamisen lamauttavaa vaikutusta. Vasta kiireettömässä, stressittömässä tilassa
ihmiseen syntyy tilaa tutkia ja leikkiä ja tunnistaa unelmiaankin.
Elämme riittämättömyyden kulttuurissa, jossa häpeän pelko
hallitsee. Uuden oppiminen ja varsinkin tvt-oppimisen vaatima kokeilemalla ja
tekemällä oppiminen vaativat riskinottokykyä, kykyä sietää epävarmuutta ja
epäonnistumista. Ihminen, joka pelkää joutuvansa noloon tilanteeseen,
paljastuvansa tyhmäksi tai tulevansa torjutuksi, tekee vain sitä, minkä tietää
jo osaavansa ja minkä avulla saa osan itsestään pidettyä piilossa. Häämentävän voimakkaasti me opettajat suojaamme itseämme ja ehkä tulemme samalla välittäneeksi saman varmistelun kulttuurin opiskelijoihimmenkin. Miten
muuttaisimme tätä asetelmaa kouluissa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti