Sivut

4.12.2016

Tavoitteet ja arviointi tiimijaksossa


Oppimisen tavoitteissa taitotavoitteet ovat tiimijaksossa näkyvämmin läsnä kuin perinteisessä lukio-opiskelussa. Sisätötavoitteitakaan ei kuitenkaan ole tarpeen sivuuttaa. Määrittelimme melko tarkkaan viikkojen tavoitteet erityisesti viikkotehtävien ja niiden arviointiperusteiden kautta. Vieläkin täsmällisemmin ja havainnollisemmin sen olisi voinut tehdä.

Ainekohtaisesti viikon sisältö- ja taitotavoitteet eivät aina olleet ihan riittävän selkeät. Itse koin Tabletkoulun PS1-kurssin todella käteväksi siinä mielessä, että sinne on jo valmiiksi kirjoitettu hyvin auki, mikä missäkin osiossa on oleellista ja mitä opiskelijan tulisi osata tehdä osion opiskeltuaan. Tavoitteiden selkeään asettamiseen ja kommunikoimiseen tulisi kiinnittää paljon huomiota – samoin siihen, että arviointi on tavoitteiden mukaista.

Viikkotehtävien ohjeiden yhteyteen loimme aina jo etukäteen arviointikriteeristön, jota käytettiin itse- ja vertaisarvioinnin työkaluna perjantaisin. Useimpina viikkoina koko tiimi sai viikkotehtävästä saman arvosanan toisten tiimien, opettajan ja oman itsearviointinsa pohjalta. Joinakin viikkoina jatkoimme tiimin saaman yhteisarvosanan jälkeen sillä, että tiimin tuli jakaa keskenään saamansa pistepotti (joka ei mene tasan) sen mukaan, minkä he kokevat oikeudenmukaiseksi. Tehtävä koettiin useissa tiimeissä vaikeaksi mutta opettavaiseksi, kun oli pakko uskaltaa tuoda esiin eroja tiimiläisten panostuksessa ja osaamisessa.

Pari kertaa tiimi antoi jäsenilleen vertaispalautetta erilaisista tiimitaidoista Tabletkoulun vertaisarviointityökalulla, joka toimi erinomaisesti erilaisten taitojen näkyväksi tekijänä ja tasapainoisen palautteen rakentajana. Vertaispalautteen antamisesta ja saamisesta tykättiin kovasti.

Tiimiopet pyrkivät jututtamaan oman luokkansa tiimejä perjantaisin tehdäkseen näkyväksi tiimin vahvuuksia ja kehityskohteita ja antaakseen tukeaan mahdollisissa ongelmissa. Tätä olisi pitänyt tehdä vielä systemaattisemmin ja paremmin siihen aikaa resurssoiden. Jonkun kerran opet myös pikahaastattelivat yksilötasolla oman luokkansa.

Pitkin tiimijaksoa oli eri aineista pieniä testejä. Osa niistä oli palautetta opiskelijalle itselleen siitä, mitä pitää vielä opiskella saavuttaakseen riittävän tason englannin kieliopissa tai äidinkielen oikeakielisyysasioissa, osa taas reaaliaineiden välitestejä, jotka patistivat heikoimmin itseohjautuvia lukemaan ja antoivat opiskelijoille mahdollisuuden nähdä, mihin pitäisi vielä panostaa.

Opiskelijat antoivat palautetta opettajille suullisesti pitkin jaksoa ja keskellä jaksoa systemaattisesti kirjallisesti kerättynä. Aivan lopussa tehtiin joka aineesta vielä yksilökohtainen itsearviointi ja palaute opettajalle.

Ainekohtaiset arvosanat muodostuivat osittain tiimitehtävien ja osittain ainekohtaisten tehtävien ja testien sekä itsearvioinnin perusteella. Mitään isoja kurssikokeita ei ollut. Esimerkiksi psykologiassa arvosanan osapalasia oli lopulta kahdeksan. Yksilölliset erot tulivat näkyviksi vaikka puolet arvosanasta tulikin tiimitöistä. Mieluiten olisin kuitenkin ollut antamatta numeerista arviointia ja keskittynyt pelkästään oppimista ohjaavan palautteen antamiseen.

Loppupalautteen mukaan tiimijakson kaikista puutteistaan ja raskaudestaan huolimatta koki hyödylliseksi 70% opiskelijoista. Mukavaksi sen koki 55%. Selkeä enemmistö (63%) suosittelisi tiimijaksoa seuraavalle vuositasolle, kun 19% ei suosittelisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti